Het noodlijdende GM, bekend van de merken Opel en Saab, heeft miljardensteun
gevraagd aan de overheden van vele EU-landen en de VS. "Er is geen nationale
oplossing mogelijk, alleen een transatlantische oplossing," zei Verheugen
dinsdag in het Europees Parlement. "Ik ben blij dat de EU-landen met
GM-fabrieken willen samenwerken voor hulp. Het is niet in ons belang als GM
het onderspit delft. Er staan zeer veel banen op het spel."
GM heeft 50.000 banen in Europa, waarvan de helft in Duitsland. Het
Amerikaanse bedrijf heeft Duitsland om 3,3 miljard euro gevraagd. Maar de
Duitse regering vreest dat steun naar de kas van GM in de VS zal vloeien.
Het Europees Parlement toont zich ernstig bezorgd over de malaise in de hele
Europese auto-industrie, die twaalf miljoen banen telt. Het parlement stelt
in een resolutie dat de EU en de Europese Commissie de steun aan de
auto-industrie moeten versnellen, versimpelen en vergroten.
De EU heeft al enkele miljarden euro’s aan gunstige leningen toegezegd in ruil
voor milieuvriendelijker automodellen. Verscheidene landen geven hoge
inruilpremies als mensen hun oude auto omwisselen voor een milieuvriendelijk
nieuw exemplaar.
PvdA-europarlementariër Dorette Corbey vindt het ‘weggegooid geld’ om de vraag
naar auto’s kunstmatig te stimuleren. "Het probleem is overcapaciteit in de
industrie. Dat los je niet op met tijdelijke steunmaatregelen."
Ze vindt dat de sector moet afslanken en zuiniger wagens maken. "Belastinggeld
zou slechts mogen worden gebruikt voor het terugdringen van overcapaciteit,
voor het omscholen van werknemers en de voor het op de markt brengen van
schone auto's van de toekomst, zoals elektrische auto's."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl